ixias.blogg.se

Mars One

Publicerad 2014-01-01 12:57:00 i Allmänt,

Fick reda på att grannens dotter gått vidare till andra omgången om att få åka och starta upp ett nytt liv på Mars!
Sånt här kan jag tycka är väldigt intressant och kan säkert sitta och diskutera detta ämne i flera timmar!
 
 
För det första 1. varför söker man till något sånt här? Kan vara så att man tycker det är ashäftigt att bara tänka tanken "att få bo på Mars" eller "att få visa världen" eller "att få förändra", "att kunna bidra". Aa! Ni hajjar! Jag kan erkänna att jag skulle sitta med handen i vädret om jag blev frågad att få chansen att  åka!! Fy fan va häftigt!! Men frågan är ju om man tycker det är så ballt när man sitter där 2 dagar innan resan bär av, och man kommer på att man aldrig någonsin mer kommer att få träffa sin familj eller sina vänner igen då detta är en enkelresa som upprepas om och om på Mars Ones hemsida! Nää det tror jag inte! Men om jag inte hade haft ett så jävla bra liv som jag har så skulle jag nog tänkt om en extra gång innan jag struntade i att söka, absolut!
Fast det här är ju bara hur jag tycker eller tror att det kan vara, så vad är det för människor som sökt till detta?! Ensamma? Utan familj? Tråkiga jobb? Nä det är klart det är vanliga människor, människor som vill åka för att hjälpa detta projekt framåt. Men jag kan ändå inte släppa hur man kan lämna allt man har byggt upp här hemma och dra till en annan plats i universum? Säkert mer än 80% av de sökande kan inte ha fattat vad det innebär, vad det är man få ge upp! Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå att något annat är viktigare... Men i det stora hela så vill jag såklart att detta ska lyckas och att jag ska få ta del av vad som händer där ute och hur det går för dem! Absolut! Men nä, jag hade tackat nej! Dock hållit båda tummarna bakom ryggen för att någon annan tackat ja!
 
Om jag har förstått detta rätt så är det i alla fall ca 40 personer som kommer att väljas ut (av från början 200.000 sökande, som nu är nere i ca 1050.) Dessa 40 får chansen att gå den 8 år långa utbildningen som krävs för att ens få flukta på en rymdfarkost. De som klarar utbildningen är de 25-40 som är kvar, som kommer få sätta sig i en trång plåtlåda i ca 6-8 månader (beroende hur Jorden och Mars står just den tiden) Som ska ta dem till planeten Mars!
Väl framme så kommer de få var sin enhet på 50m2, och 200m2 gemensam yta. Sovrum, arbetsutrymmen, och ett "växthus" där de så småningom kommer kunna skörda grönska!
 
 
 
Går gärna in och läs på Mars Ones hemsida! Man fastnar lätt och det är fruktansvärt intressant!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela